De NMBS wil de reizigers vanaf begin 2012 veel sneller informeren over vertragingen, binnen de 3 minuten. Klachten van reizigers over vertragingen en het gebrek aan informatie zijn een van de grootste pijnpunten van de spoorwegmaatschappij.

 

De NMBS heeft nieuwe software klaar om informatie over vertragingen sneller te kunnen verspreiden, zowel op het perron, in de trein als op het internet.

Informatie over incidenten zal gecentraliseerd worden in een computerprogramma, waardoor iedereen voortdurend over de meest recente informatie beschikt, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad. De gegevens worden aangeleverd door de detectiesystemen van spoorwegnetbeheerder Infrabel.

De treinbegeleiders krijgen die informatie via de draagbare computer waarmee ze biljetten verkopen. Er komen ook flatscreens in nieuwe treinen waar de reistijd berekend wordt op basis van de incidenten en de omleiding en gelijkaardige smartphoneapplicaties voor de reizigers. De treinbegeleiders krijgen ook bijscholing over hoe ze best communiceren bij incidenten.

Overigens kan het spoorverkeer straks vanaf 22 uur hinder ondervinden door een staking in de werkplaatsen. Het is nog niet duidelijk hoe groot de gevolgen voor de reizigers zullen zijn.

(belga)